Náučný chodník Manínska tiesňava

Manínska tiesňava je miesto, ktoré si už určite videl, buď v nejakom filme, rozprávke alebo na nejakej fotke. Možno si už veľa krát prechádzal okolo tejto nádhernej prírodnej pamiatke, ktorá leží len 10 km od Považskej Bystrice a len 5 km od výjazdu diaľnice D1 (Považská Bystrica Sever) a ani raz ju nenavštívil. Teraz by som ťa chcel presvedčiť prečo by si určite mal.

Priznám sa, že aj keď sám pochádzam z Považskej Bystrice naposledy som bol v Manínskej tiesňave na turistike ešte ako malý. Ako sa vraví „To najkrajšie bohatstvo máš pod nosom.“ Pred pár týždňami som bol turistikovať na Veľkom Maníne a keď som sa tak z tohto vrchu díval na Manínsku tiesňavu napadlo ma ju rovno aj navštíviť. (Z tohto vrcholu sa dá ísť po žltej značke, ktorá vás zavedie na začiatok Manínskej tiesňavy. “

Manínska tiesňava výhľad

Náučný chodník Manínska tieňava

Náučný chodník Manínska tiesňava začína za obcou Považská Tepla, pri autokempe Manínska tiesňava. Odtiaľ pokračuje po asfaltovej ceste smerom na obec Kostolec, po červenej turistickej značke. Už asi po 1 kilometri prídeš do Manínskej tiesňavy. Celý chodník sa v podstate nesie po spomínanej asfaltovej ceste, avšak najkrajšie miesta a výhľady uvidíš, keď vybočíš z chodníka.

Prvé takéto zaujímavé miesto sa volá jaskyňa pod Černokňažníkom. Ide o maličkú jaskyňu, ktorá sa nachádza priamo na Manínskou tiesňavou. Hneď pri jaskyni sú však vyvýšené miesta odkiaľ nádherne uvidíš úžinu ako z dronu. K jaskyni sa dostaneš od symbolického cintorína, odkiaľ treba ísť do svahu smerom doprava. Od cintorína je to asi 5 min. šliapania.

Jaskyňa pod Černokňažníkom

Manínska tiesňava

Po prezretí jaskyne a symbolického cintorína sa treba vrátiť na asfaltovú cestu. Náučný chodník určite ešte nekončí, ale pokračuje po ceste smerom na Záskalie. Cestu lemujú vysoké bralá, ktoré sa na konci takmer spájajú a vytvárajú naj-užší kaňon na Slovensku.

Po prejdení Manínskej tiesňavy však náučný chodník nekončí, ale pokračuje na Kostoleckú tiesňavu, ktorú určite tiež musíte navštíviť. Takže chodník ďalej prechádza cez obec Záskalie. Ja osobne som v tejto obci opäť zišiel z chodníka, pretože som chcel navštíviť ďalšie skvelé miesto. Je to vrch Drieňovka, ktorý leží nad Kostoleckou tiesňavou, respektíve je to vlastne časť Kostoleckej tieňavy. Je z neho perfektný výhľad na skalný previs tejto jedinečnej tiesňavy.

Dostať sa sem môžeš z centra dediny Záskalie, kde je aj turistický rozcestník. Tu treba ísť smerom po zelenej značke, ale asi iba 100 metrov. Zelená značka vedie na Veľký Manín, my však pôjdeme smerom na lúku, ktorá leží nad Záskalím. Poznávacím znakom je, že na tejto lúke leží poľovnícky posed. Vrch Drieňovka, leží vlastne nad touto lúkou  je súčasťou Kostoleckej tiesňavy. Na vyhliadkové miesto vedie poľná cesta, z ktorej asi po 200 metrov treba zísť a pokračovať chodníkom až na spomínané miesto. Nájdeš tu aj ohnisko a samozrejme neskutočný výhľad.

Kostolecká tiesňava

Po chvíľke oddychu sa treba vrátiť do Záskalia, na miesto, kde je turistický rozcestník. Tu budeš pokračovať po turistickom chodníku respektíve po hl. ceste smerom na obec Kostolec. Teraz vlastne budeš prechádza cez spomínanú Kostoleckú tieňavu, na ktorú si sa pred chvíľu díval z vrchu Drieňovky. Chodník končí pri Penzióne Manín, avšak červená turistická značka pokračuje až na Súľovské skaly.

Pri návšteve Manínskej a kostoleckej tiesňavy by si určite nemal vynechať návštevu Veľkého a Malého Manína alebo menej známeho vrchu Bosmany.

zdroj:

Autor: Igor Majan

Pokiaľ neťukám do klávesnice a nepíšem kódy web stránok venujem sa turistike, cestovaniu alebo zdvíham železá v posilke. Rád spoznávam nové miesta a učím sa nové veci :)